Perşembe25 Haziran 202616:13İSTPİYASAAÇIK
SON DAKİKA
Merkez Bankası'nın rezervleri 157.2 milyar dolara çıktıBakan Şimşek: İklim direnci ekonomik zorunluluk3 yeni model TOGG geliyor: Tarih belli olduSocGen TL’de pozitif pozisyon aldı: Turizm ve sıkı TCMB vurgusuIrak'tan OPEC'e petrol resti: Kota artmazsa ayrılırızAB ile ABD arasındaki ticarette gümrük düğümü çözüldü: Nihai onay geldiİtalya'da aşırı sıcaklar nedeniyle 17 kentte kırmızı alarm!TOKİ’den dolandırıcılık uyarısı: Sahte site ve reklamlara dikkatMutlak sıfırda çalışan nöromorfik çip geliştirildiBakan Şimşek'ten Londra'da kritik temas! Yatırımcılarla bir araya gelecekYeni nesil çip üretiminde atomik hassasiyet engeli aşılıyorABD Ohio'da 1.5 GW kapasiteli SMR santrali kuruluyor

Azerbaycan ile enerjide 5 stratejik adım

Avrupa’da arz kısıtlamaları ve artan talep nedeniyle enerji krizi yaşanıyor. Türkiye de bu krizden etkilenmemek için stratejik adımlar atıyor. Türkiye bu…

İstanbul Ticaret Gazetesi

Yayınlanma

Paylaş
Azerbaycan ile enerjide 5 stratejik adım

Avrupa’da arz kısıtlamaları ve artan talep nedeniyle enerji krizi yaşanıyor. Türkiye de bu krizden etkilenmemek için stratejik adımlar atıyor. Türkiye bu sefer, Azerbaycan ile enerji alanında yeni anlaşmalar imzalamak için ortak bir enerji formu düzenledi. Azerbaycan’ın başkenti Bakü’de düzenlenen Azerbaycan-Türkiye 1. Enerji Forumu’nda Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez ile Azerbaycan Enerji Bakanı Perviz Şahbazov, enerji alanında 5 yeni anlaşma imzaladı.

ÜÇÜNCÜ PAZARLAR

Türkiye ve Azerbaycan arasında yapılan Bakü-Tiflis-Erzurum, Bakü-Tiflis-Ceyhan ve Trans Anadolu Doğal Gaz Boru Hattı Projesi (TANAP) gibi büyük altyapı projelerinin örnek bir işbirliği ruhunu yansıttığını söyleyen Bakan Dönmez, bölgenin ve Avrupa’nın enerji arz güvenliğine önemli katkılar sunduklarını belirtti.

Dönmez, imzalanan protokoller hakkında şunları söyledi: “Ortaklaşa yürüttüğümüz projelerimiz başarıyla devam ediyor. Her yıl dönüşümlü olarak Türkiye ve Azerbaycan’da düzenlemeyi öngördüğümüz enerji forumunun, kamu ve özel sektörlerimizin birlikte sunacağı katkılarla işbirliğimizi hem ülkelerimizde hem de üçüncü ülkelerde geliştirmeyi hedefliyoruz. Ayrıca, imzaladığımız enerji ve madencilik alanlarındaki yeni anlaşmalar kardeşliğimizi güçlendirecek.”

ARTAN TALEBİ KARŞILAYACAĞIZ

Avrupa’da enerji alanında yaşanan arz sıkıntısına dikkat çeken Dönmez, “Türkiye’nin enerjide bir yılda yaptığı çalışmalar ortada. İki ülke arasındaki işbirlikleri özel firmaların güçlü desteğiyle artarak devam ediyor. Ülkelerdeki ve bölgedeki artan talebi karşılayabilmek için çalışmalarımızı da sürdürüyoruz. Artan talebi birlikte karşılayacağız” dedi.

YEŞİL ENERJİ

Enerji forumunda öne çıkan gündem maddelerinden birinin de yenilenebilir enerji olduğuna dikkat çeken Dönmez, şöyle konuştu: “Türkiye ve Azerbaycan’ın yenilenebilir enerji alanında ciddi hedefleri ve yatırımları var. Karabağ ve çevresinde hayata geçirilmesi planlanan yeşil enerji konseptiyle iki kardeş ülke birlikte ortak projelere başlayacak. Bu projelerde gerek kamu gerek özel sektörümüz ile Azerbaycan’ın yanında olmaya devam edeceğiz.”

TANAP ÖRNEĞİ

Azerbaycan Enerji Bakanı Perviz Şahbazov forumu, Azerbaycan ile Türkiye ilişkilerinin enerji alanında da ittifak düzeyine yükselmesini destekleyecek bir platform olarak değerlendirdi. Şahbazov, “Avrupa’daki enerji krizi göz önünde bulundurulduğunda Azerbaycan ve Türkiye’nin gerçekleştirdiği TANAP’ın önemi bir kez daha ortaya çıktı. Son üç yılda TANAP üzerinden 13.6 milyar metreküp doğalgaz taşındı. Bu, iki ülke arasındaki önemli örneklerden biri. Birlikte ortaklığımızı artıracak birçok örnek daha olacak” dedi.

EN BÜYÜK MÜTTEFİKİMİZ

Bakan Şahbazov, Türkiye’nin yenilenebilir enerjinin geliştirilmesi ve elektrik piyasasının serbestleştirilmesi konusundaki tecrübesini Azerbaycan’la paylaştığını söyledi. Şahbazov, “Karabağ ve Doğu Zengezur’un yeşil enerji bölgesine dönüşmesinde Türk şirketleriyle yapacağımız kapsamlı işbirliği aynı zamanda dayanışmamızın da bir simgesi olacak. Tüm süreçlerde olduğu gibi temiz enerjiye doğru giden yolda da Türkiye’yi en büyük müttefikimiz olarak görüyoruz” diye konuştu.

ENERJİ ALANINDAKİ YENİ ANLAŞMALAR

* Madencilik anlaşması

* Doğalgazda işbirliği anlaşması

* Maden ve yer bilimi alanında işbirliği anlaşması

* Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü ile Milli Jeoloji Değerlendirme Hizmeti arasında yerbilimleri alanında işbirliği anlaşması

* Azerenerji ASC ve TEİAŞ arasında işbirliği protokolü

2021’DE ENERJİ ALANINDA NELER OLDU?

* Fatih sondaj gemisi, Sakarya Gaz Sahası’ndaki Amasra-1 kuyusunda 135 milyar metreküplük yeni bir doğalgaz keşfi yaptı.

* 2021’de Türkiye’nin Karadeniz’deki toplam gaz keşfi 540 milyar metreküpe ulaştı.

* Filyos Limanı açıldı.

* Karadeniz’de keşfedilen doğalgazın karaya çıkış noktası olan tesisin inşasının 2023’e kadar tamamlanacağı bildirildi.

* Türkiye’nin ilk nükleer enerji santrali olacak Akkuyu Nükleer Güç Santrali’nin üçüncü ünitesinin temeli atıldı.

* Vadeli Elektrik Piyasası ve Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti (YEK-G) sistemi ile yeni bir döneme başlandı.

* Türkiye’nin Paris Anlaşması’na taraf olacağı açıklandı.

* Türkiye’nin 4. sondaj gemisi filoya katıldı.

Yönetici

İstanbul Ticaret Gazetesi – Süper Admin

Yorumlar

Yorum yazmak için .

Yorumlar yükleniyor…