tatil-sepeti

İstanbul Ticaret Odası Başkanı Şekib Avdagiç, 100’e yakın Türk dizisinin şu anda en az 150 ülkede gösterildiğini belirterek, “Bu yıl dizi ihracatında 600 milyon doları geçeceğimizi öngörüyoruz. Türk dizilerinin ikinci vatanı Latin Amerika oldu” dedi.

HABER: DOĞAN ERDOĞAN / CANNES

Aksiyon, dram, romantizm ve tarih dolu Türk dizileri, filmleri, yapımları, TV gösterileri, eğlence içerikleri, Fransız Rivierası’nın en popüler şehirlerinden Cannes’da, 17-20 Ekim 2022 tarihlerinde düzenlenen MIPCOM Fuarı’na katılan alıcıların beğenisine sunuldu.

Fuara, İTO Başkan Yardımcısı Dr. İsrafil Kuralay ile İTO Meclis ve Komite Üyeleri katıldı

4 BİN 700 KÜRESEL ALICI

Uluslararası yapım ve eğlence içerik fuarı MIPCOM’a İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) milli katılım organizasyonu ile Türkiye’den 20 firma dahil oldu. Fuara 13 şirket de bireysel stantlarıyla katıldı. 100 ülkeden 4 bin 700 küresel içerik satın alıcısı, fuarın düzenlendiği festival sarayının yapımcılarla dolu koridorlarını doldurdu. Fuara online olarak katılan İTO Başkanı Şekib Avdagiç, gazetecilere yaptığı açıklamada, MIPCOM’un içerik endüstrisini şekillendiren trendleri yakalamak için ideal bir merkez olduğunu vurguladı.

Avdagiç, “Yapımcılarımız, TV platformlarımız, telif ve çeviri şirketlerimiz MIPCOM’da iş bağlantılarını geliştirmek için doğru imkanları bulacak. Fuardan yeni dizi satışları, ortak yapım anlaşmaları ile döneceklerine eminiz” dedi.

150 ÜLKEDE YAYINDA

Şu anda 100’e yakın Türk dizisinin, en az 150 ülkede gösterildiğini belirten Avdagiç, dizi fiyatlarının pandemiden etkilendiğini de kaydetti. Avdagiç, “Pandemi öncesinde iyi bir Türk dizisinin bir bölümünün dünya satışlarının toplamı 650 bin doları bulurken, şimdi bölüm başı hasılat 350-400 bin dolar seviyesinde. Ama satış adetlerimiz hızla artıyor” dedi.

Dizi ihracatı rakamlarına ilişkin bir soru üzerine Şekib Avdagiç, “Doğrusu, şu kadar ülkeye, şu bedelle diziler sattık gibi bir kayıt yok. Beyannameye bağlı bir ihracat olmadığı için sağlıklı istatistik tutulmuyor. Ancak bizim yapımcı firmalarımızdan aldığımız geri bildirimlere bakınca, bu yıl dizi ihracatında 600 milyon doları geçeceğimizi öngörüyoruz” değerlendirmesini yaptı.

DEVASA BİR DEĞER

Türk yapımı içeriğinin temel sürükleyicisi olan dizi film ihracatının katma değerine dikkati çeken Avdagiç, “Bölüm başına aşağı yukarı 5 milyon TL’ye mal ettiğiniz bir diziyi, başarısına göre 400 bin dolara satabiliyorsunuz. Dizilerin peşinden sürüklediği markalar, sektörlerle birlikte devasa bir değer. Kültürümüzü dünyaya taşıması da en az ekonomik değeri kadar önemli” dedi.

DİJİTAL PLATFORMLAR

Yerli ve yabancı dijital film, video platformlarının etkisini değerlendiren İTO Başkanı Avdagiç, kesin rakamlar bilinmese bile Türkiye’de dijital platformların toplam abone sayısının 4 milyon civarında olduğunun tahmin edildiğini söyledi. Avdagiç, “Tabii burada bir filmi tek bir defa satın alana da abone deniyor. Abonelerin aşağı yukarı yüzde 75’i yabancı dijital platformlara üye. Yerliler de önemli gelişim içinde” dedi.

FUARA İTO İLE KATILANLAR

Altınsay Filmişleri, Atlas Küresel Medya, Azar Prodüksiyon, Fauna Prodüksiyon, Gain Medya, Grafi 200 Prodüksiyon, Hacıyatmaz Film, Hayat Görsel Yayıncılık, Kadraj TV, Match Point, Mako Post, Medyablue, Media Hub, Parlonist Çeviri, Saran Uluslararası Filmcilik, Semerkand, Sera Filmcilik, Siyahmartı Animation, Siyah Sekiz Medya ve VFX İstanbul.

BİREYSEL KATILANLAR

TRT, Acun Medya, ATV, Calinos Entertainment, Eccho Rights Türkiye, Global Agency, Intermedya, Kanal D, MADD, Merzigo, Mistco, Raya Group, SPI / Filmbox.

DİJİTALLE KORSANA GEREK KALMIYOR

İTO Başkanı Şekib Avdagiç, dijital dizi, film ve video platformlarının işlerin yayılmasında etkin rol oynadığını, yerli dizi, film, eğlence endüstrisini genel itibarıyla büyüttüğünü söyledi. Avdagiç, “Pandemiden sonra dijital platform izlenirliği ve sayıları dünya genelinde çok hızlı yükseldi. 10 yılda alacağımızı tahmin ettiğimiz yolu 1.5 yılda aldık. Ayrıca dijital platformların şöyle bir faydası var. İnternet üzerindeki korsan kayıtlarımızı da telafi etmeye yarıyor. İşlerimiz, dizilerimiz çok popüler olduğu için çok hızlı korsana düşebiliyor. Diziyi bugün seyrediyoruz, yarın Rusça alt yazılı izleyebiliyoruz ama dijitalle korsana gerek kalmıyor” dedi. Dijital platformun etkilerine işaret eden Avdagiç, şunları söyledi: “Dijital platformlar oyunculara, senaristlere yönetmenlere piyasaya şartlarının çok üzerinde ücretler ödeyip kendilerine bağlıyorlar. Yapım şirketleri başrol oyuncularına bölüm başı 80-100 bin TL ödüyordu. Dijital platformlarda 100 bin dolarlara çıktığını duyuyoruz. Oyuncu da daha fazla ülkede tanınacağım diye platforma gidiyor. Haksız da değil elbette. Bütçeleri çok zorluyorlar ve bütçelerin şişmesine sebep oluyor. Ayrıca platformlar bir dizinin, filmin tüm dünya haklarını satın alıyor. Yeniden bu diziyi başka bir ortamda satamıyorsunuz. Yerel yapımcıyı koruyacak birtakım yasal düzenlemeler sektörün geleceği için önemli olacak.”

TÜRK DİZİLERİNİN İKİNCİ VATANI LATİN AMERİKA

Şekib Avdagiç, Türkiye’nin pandemi sürecinde dizi üretimi, filmleri az duraksayan nadir ülkelerden olduğunu belirterek, şöyle devam etti: “Birçok ülkede daha uzun süreler prodüksiyonlar durdu. Biz üretime çok kısa bir ‘pause’ verdik. Yine dijital yardımıyla çok da popüler olmadığımız bazı pazarlarda da görünür olmaya başladık. Özellikle Batı Avrupa’da Almanya ve İspanya’da hızlı gidiyoruz. Türk yapımlarının son dönemde en çok popülarite kazandığı ülkelerden biri İspanya. İspanya’da firmalarımızın çok ciddi rating sonuçları aldığını duyuyoruz. Oyuncularımız büyük ilgiyle takip ediliyor ve ödüllendiriliyor. Batı Avrupa’nın bölgesel marketi İtalya’da duygusal içeriklerimiz büyük ilgiyle takip ediliyor. Oyuncularımız yerel yapımlarda yer alarak uluslararası başarılara imza atıyor. Bunlar bizim için çok önemli. Brezilya’da yine çok iyi gidiyoruz. Türk dizilerine en fazla talep artışının yaşandığı bölgelerden biri Latin Amerika. Adeta Türk dizilerinin ikinci vatanı Latin Amerika oldu. Türk filmleri, tüm dünyada olduğu gibi Latin Amerika’da da bir başarı örneği olarak gösteriliyor. Latin Amerika’da, 2018’den 2022’ye kadar 5 yıldır Türk dizisi damgası vurulmuş durumda. 2020’nin ortasından itibaren yani pandeminin başlamasıyla Türk dizilerine LATAM denilen Latin Amerika’daki ilgi, global talebin de üzerine çıktı. Romantik dramalar, tarihi diziler, romantik komediler son dönemde Latin Amerika’da çok iyi iş yapıyor.”

24 Ekim 2022 Pazartesi

Etiketler : Sektörel