Pazartesi, 25 Kasım, 2024
VII. Uluslararası Çağdaş Tekstil Sanatı Bienali (The 7th WTA International Biennial of Contemporary Textile Art), Uruguay’ın başkenti Montevideo’da gerçekleşti. Dünya Tekstil Sanat Organizasyonu (WTA) tarafından düzenlenen organizasyonda İstanbul Ticaret Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Moda ve Tekstil Tasarımı Bölümü Öğretim Görevlisi Gülay Kaygusuz’un Traces of Motion (Hareketin İzleri) isimli eseri de sergilendi. Eser, bienal kapsamında sergilenen tüm eserler arasında düzenlenen yarışmada jüri özel onur ödülüne layık görüldü.
BEŞ AYRI KATEGORİ
Gülay Kaygusuz’u ödüle taşıyan süreç; farklı ülkelerden oluşan jürinin tüm dünyadan başvuran sanatçıların eserleri arasından ‘Traces of Motion’ isimli eseri Small Format kategorinde sergilenmeye değer bulmasıyla başladı. Böylece VII. Uluslararası Çağdaş Tekstil Sanatı Bienali kapsamında sergilenen Kaygusuz’un eseri, yapılan yarışmada da dünyanın en prestijli tekstil sanatı ödüllerinden birini almaya hak kazandı.
İPLİĞİ ÖZGÜR BIRAKTI
Kaygusuz, ödül alan eserini yaparken, aslında birbirine sımsıkı geçerek kumaşı oluşturan iplikleri ‘özgür’ bıraktığını vurguladı. Kaygusuz, şunları söyledi: “Tekstil yüzeyini oluşturan atkı ve çözgü, birbirine sımsıkı geçip, adeta sarmal bir yapı oluşturur. Bu birliktelik malzemeyi güçlü ve estetik kılar. Ancak, alışılagelmiş olan bu yapıyı manuple ederek yeni bir yapı oluşturmanın verdiği duyguyla aslında malzemenin sizi götürdüğü tarafa doğru bir yolculuğa çıkıyorsunuz. Alt yapıda var olan tasarımcı gözü ve algısıyla bu yolculuğun sonunda ortaya çıkan eser artık bir endüstriyel ürün değil, estetik kaygıyla ya da kavramsal yaklaşımla, özgün bir sanat eseri oluyor. İpliğin kumaşa dönüşüm süreci tersine çevriliyor. İplikler tekrar serbest kalıyor ve onlara özgürce verdiğim ritimle artık başka bir boyuta geçerek bana ait oluyor. Bu ipliklerin sımsıkılığından kurtulma ve özgür kalma dansıdır.”
MOTİVE OLDUM
Kaygusuz, eserinin jüri özel onur ödülüne değer görülmesinin kendisini motive ettiğini de şu sözlerle anlattı: “Çağdaş tekstil sanatının en önemli uluslararası organizasyonlarından biri olan, Türkiye’den ve çok sayıda ülkeden tekstil sanatçılarının katıldığı World Textile Art (WTA) gibi büyük bir sergide eserimin yer alarak, onur ödülü verilmesi, beni daha da motive etti ve gururlandırdı.
Yıllarca süren emeğimizin uluslararası bir platformda değer ve ilgi görmesi ayrıca çok daha önemli. Akademik kimliğimin yanı sıra devam ettirmeye çalıştığım sanatçı kimliğim, keyifli bir biçimde birlikte gidiyor.”
YENİLİKÇİ SANAT DALI
Sanat tarihinde yenilikçi hareketlerin başlamasıyla tekstil malzemesi de plastik dil olarak çağdaş sanat içerisinde konumlanabilen önemli bir yere sahip oldu. Tekstil malzemeleri, elyaftan kumaşa, karakteristik ve plastik yapılarıyla esere görsel ve kavramsal ifadeler kazandırıyor. Malzemenin kendine özgü bu plastik dili, sanat platformunda tekstil sanatı ve sanatçılarının oluşturduğu yeni bir disiplinin doğmasına neden oldu.
GÜLAY KAYGUSUZ KİMDİR?
Gülay Kaygusuz, 1962’de Bafra’da doğdu. 1986’da Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil Ana Sanat Dalı’ndan mezun oldu. Yüksek lisans eğitimini ‘Tekstil Malzemesinin Sanatsal İçerik Açısından Dili’ teziyle 1989’da Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil Tasarım Bölümü’nde tamamladı. 1990-2001 döneminde tekstil sektörünün ileri gelen firmalarında tekstil tasarımcısı olarak görev aldı. 2002-2010 yılları arasında Beykent Üniversitesi’nde, 2011-2012’de İstanbul Aydın Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak çalıştı. 2013’te İstanbul Ticaret Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Moda ve Tekstil Tasarım Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak başladığı görevini halen sürdürüyor. Kaygusuz, 1989’dan itibaren Lif Sanatları alanında ulusal ve uluslararası birçok sergiye katıldı.
WTA NEDİR?
Dünya Tekstil Sanat Organizasyonu (WTA), 1997’de Kolombiyalı tekstil sanatçısı Pilar Tobón tarafından ABD’de kuruldu. Bugüne kadar altı bienal gerçekleştirdi. Uruguay bienali yedinci organizasyon oldu. WTA hedeflerini, çağdaş tekstilin yerel, ulusal ve uluslararası düzeylerde sanatsal tezahürünü güçlendirmek, tekstil sanatındaki eserleri halkla buluşturmak, kültürel ve sanatsal tezahürlere karşı hassas bir izleyici kitlesi oluşturmak, yerel ve uluslararası sanatçılar arasındaki dayanışma bağlarını güçlendirmek olarak açıklıyor.
05 Ocak 2018 Cuma
24 Ekim 2022 Pazartesi
17 Ekim 2022 Pazartesi
17 Ekim 2022 Pazartesi
17 Ekim 2022 Pazartesi
17 Ekim 2022 Pazartesi