tatil-sepeti

HABER: BARIŞ CABACI - AYŞENUR KAVASÇİNAY

Sinan Balta - Aydın Yıldız - Beyza Nur Sarı - Sevgi Yıldız - Hacer Alper

Klasik ve modern dönem Türk çizgilerini Tevafuk temasıyla bir araya getiren sanatçılar, Yeni Camii Hünkar Kasrı’nda sanatseverleri bekliyor. Tevafuk mottosuyla modern ve klasik çizgileri uyum içinde bir araya getirmeye çalıştıklarını söyleyen sanatçılar, “Tevafuk uyum demek. Biz de camdan, tezhibe, sulu boyadan, hat sanatına kadar farklı çizgileri bir araya getirmeye çalıştık. Klasik deyimle farklı sanat dallarını bir bütünlük içinde tevafuk eyledik” diyorlar. “Sergiyi gezenler bu bütünlüğü fark edecekler” diyen sanatçıların her birinin sanat serüveni ise ayrı bir yolculuğa dayanıyor.

SANAT SALTANAT İSTER

Eğitim hayatını tamamladıktan sonra tezhip sanatına hobi olarak başlayan daha sonra da sergilere katılan Hacer Alper, kendisini müzehhip olarak tanımlıyor. Alper, aynı zamanda serginin küratörlüğünü de üstlendi. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunu olan Hacer Alper, çalışmalarını şöyle anlattı: “Tezhip sanatını ailemden öğrenmiştim. Ama asıl tanışmam atölye çalışmalarıyla oldu. Şu an Osmanlı döneminde tezhiple ilgili doktora tezimi hazırlıyorum. Bunun için tezhibin ana merkezi olan Tebriz bölgesine gittim ve eğitimler aldım. İlerleyen zamanlarda akademik eğitim vermeyi hedefliyorum. Sanat, saltanat ister. El yorgunluğunuzun kesinlikle olmaması gerekiyor. Eğer başka bir meslekte ellerinizi çok yorarsanız, tezhip sanatını icra ederken elinizin titremesi fırçaya yansır ve desende istenilen sonuç elde edilemez.”

RUSLARIN KUR’AN İLGİSİ

Osmanlı döneminde sonra hak ettiği değeri görmeyen filografi sanatı yakın tarihte genç sanatçılarla yeniden hayat buluyor. Bu sanatçılardan biri de Beyza Nur Sarı. Sarı’nın, sanat ile ilk tanışması ebru ile olmuş. Sarı filografi sanatı ile tanışmasını ise şöyle anlatıyor: “Bir gün sergide gördüğüm filografi sanatıyla yapılmış Kaplumbağa Terbiyecisi tablosuyla bu ilgi başladı İSMEK’te bir buçuk yıl eğitim aldım. Sanatın hepsi büyük konsantrasyon ve el becerisi istiyor. Fakat filografi sanatı daha çok dikkat istiyor. Yapılan aşamalar biraz yorucu, ancak bir o kadar da keyifli. Beni en çok zorlayan unsuru çivi çakma kısmı fakat zamanla insan alışıyor. Öte yandan telleri sarma tekniğini bilmek de çok önemli. Yurtdışına sadece satış yaptım. Buralarda sergiler de açmayı hedefliyorum. Arap ve Rus turistler bu sanata fazlasıyla ilgi gösteriyor. Özellikle Ruslar Kur’an harflerine ilgililer.”

USTASINI İNTERNETTEN BULDU

Sulu boya sanatına duyduğu hayranlıkla bu sanatı mesleğe dönüştüren Sinan Balta, Trakya Üniversitesi Mimari Restorasyon Bölümü mezunu. Gaziantep Belediyesi ve Uluslararası Sulu Boya Derneği’nin düzenlediği Gaziantep resimleriyle ilgili bir sulu boya festivalinde en iyi genç sanatçı ödülünü alan Sinan Balta, 15 yıldır sulu boya sanatıyla ilgileniyor. Sanatçının sulu boya serüveni 19-20’li yaşlarında katıldığı bir festivalde karşılaştığı resimlerle başlamış. Balta, internetten başarılı sulu boya sanatçılarını araştırdığını belirterek şunları söylüyor: “Merak ettiğim soruları bu yolla sordum. Onlardan dersler aldım. Özellikle İstanbul silüetlerini resimlemeyi seviyorum. Bu sanata ilgi gayet yoğun, hatta siparişlerimi yetiştirmeye çalışıyorum. İki ay önce İstanbul resimleri ile ilgili düzenlenen bir festivalde ikincilik ödülü aldım. Sulu boya sanatına turistlerden de ilgi var. Bunun yanı sıra, kendi şehirlerinin resimlerini isteyen turistleri de kırmıyorum. Hedeflerimin büyük bir kısmına ulaştım.
Şu anki durumun keyfini çıkarıyorum.”

BABASININ İZİNDE

Osmanlı tarihine 16. yüzyıldan itibaren giren cam sanatını yaşatan isimlerden biri de cam üfleme sanatçısı Aydın Yıldız... Sevgi Yıldız ise Aydın Yıldız’ın öğrencisi. Bir cam sanatçısının kızı olmanın avantaj olduğunu belirterek, şunları söylüyor: “İster istemez bu sanat ile yetişiyorsunuz. Sanatın her türlüsüne ilgim var. Bu sanatı deneme yanılma yoluyla gözlemlerimle ve araştırmalarımla öğreniyorum ve kendimi geliştiriyorum. Babamın hep yanında ona destek olup cam sanatı ile ilgili yeni bilgiler öğrenmeye devam ettim. Cam sanatçılığını icra etmek için malzemelerimizi taşımak biraz zor oluyor. Cam ateşle eridiği ve şekil aldığı için her zaman dikkat etmemiz gerekiyor. Bazen ufak tefek kazalar yaşayabiliyoruz. Birçok sanatın kendine göre zorlukları var ama benim için her sanat keyifli ve rahatlamak için yardımcı oluyor. Babam Aydın Yıldız birçok ülkede cam sanatını tanıttı. En son Almanya ve Japonya’da bulundu. Hedefim Türkiye’de ve dünyada cam sanatı ilgili bilinen bir isim olmak.”

27 Ağustos 2019 Salı

Etiketler : Röportaj