Türk dizi yapımcıları; Fransa’nın Cannes kentinde düzenlenen dizi, film, içerik, TV ve yapım sektörünün en prestijli fuarı MIPCOM’da satış anlaşmalarına imza attı. İstanbul Ticaret Odası’nın milli katılımını organize ettiği fuarda, Türk dizileri 108 ülkenin yoğun ilgisini çekti.


 

İTO Başkanı Şekib Avdagiç, “Dizi ve film endüstrimiz geçen 17 yılda küresel pazarların duygu dünyasına öyle girdi ki, hangi diziyi üretirsek daha senaryo aşamasında ilgi odağı oluyor ve yüzde 80’i yayına girmeden kapışılıyor. Çok popüler bir Türk dizisinin bir bölümünün dünya hasılatı 600 bin doları geçebiliyor” dedi.

 

HABER: DOĞAN ERDOĞAN / CANNES

 

Dizi filmler TV ekranlarında yeni yayın dönemine başlarken, Türk dizi yapımcıları da Fransa’nın Cannes kentinde düzenlenen dünyanın en büyük dizi ve eğlence pazaryerlerinden MIPCOM’da ihracat sezonunu açtı. Türk yapımcılar, Cannes’da 108 ülke ile sıkı pazarlık yürüttü. Dizi, film, içerik, TV ve yapım sektörünün en prestijli fuarı MIPCOM, 16-19 Ekim 2023 tarihlerinde Fransa’nın Cannes kentinde sektör profesyonellerini bir araya getirdi. Ortadoğu ve Körfez ülkelerinde 17’nci, Latin Amerika’da ise 10’uncu yılını kutlayan Türk dizileri, Cannes’da 108 ülkenin ilgi odağı oldu. Her türlü beğeniye hitap eden zengin içerikleriyle bir klasik haline gelen Türk dizilerinin dış pazarlara satış anlaşmaları da MIPCOM  kapsamında imzalanmaya başlandı.

 

İTO’NUN MİLLİ KATILIMIYLA

 

MIPCOM Fuarı’na; Türkiye’den 20’si İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) milli katılım organizasyonu ile olmak üzere 34 firma katıldı. Fuarda 108 ülkeden 2 bin 600 yapımcı, 3 bin 100 içerik satın almacı ve 11 bin ziyaretçi yer aldı. Fuarın açılışına, İTO Başkan Yardımcısı Mehmet Develioğlu ve Yönetim Kurulu Üyesi Münir Üstün katıldı. 

 

SENARYO AŞAMASINDA SATILIYOR

 

Türk içerik sektörüne ilişkin görüşlerini açıklayan İTO Başkanı Şekib Avdagiç, “Dizi ve film endüstrimiz geçen 17 yılda küresel pazarların duygu dünyasına öyle girdi ki, hangi diziyi üretirsek daha senaryo aşamasında ilgi odağı oluyor ve yüzde 80’i yayına girmeden kapışılıyor. Sektör, bu disiplinin de getirdiği başarıyla özellikle Ortadoğu ve Latin Amerika’da alıcılara, hangi oyuncular var, ne zaman yayına girecek, kısa hikayesi nedir aktarıp, dizi daha yayına girmeden bile satış yapabiliyor. Bu, sektörün kendini ispatladığının da bir göstergesi” diye konuştu.

 

İZLENMEDİK ÜLKE BIRAKMADIK

 

Türk içerik sektörünün paydaşlarının yeni satış sezonuna başarıyla girmelerine şahitlik etmekten memnuniyet duyduklarını belirten Avdagiç, iyi üretilmiş Türk TV içeriğine talebin giderek arttığını söyledi. Şekib Avdagiç, “Türk dizileri geçen 17 yılda neredeyse izlenmedik ülke bırakmadı. Zengin içerik dünyamızın başarı hikayesini, Türk dizileri gibi adeta bir solukta izliyoruz. İhracatta da yine dizilerimizdeki gibi sürükleyici bir tempoda ilerliyoruz” dedi.

 

PRODÜKSİYON KALİTEMİZ

 

Avdagiç, Türk dizi sektörünün başarısının arkasındaki sebeplere ilişkin şunları kaydetti: “Duygusal bir milletiz. Bu özelliğimizi dizilerde çok iyi yansıtıyoruz. Türk oyuncularımız çok yetenekli, dünyaya hitap ediyoruz. Başarımız köklerimizden kaynaklanıyor. Prodüksiyon kalitemizle, duyguları dizilerde çok iyi veriyoruz. Ayrıca Türk dizilerinin çok tutulması gösteriyor ki, Türklerin hem kendi halkına hem de dünyaya söyleyecek sözleri var. Bu sözleri diziler yoluyla da tüm dünyada yankı buluyor.” Avdagiç, Türk dizilerinin o ülkenin dilinde altyazılı ama Türkçe sesli izlenmesinin de önemli bir başarı olduğunu, Türkçe’nin küresel bir dil olarak yaygınlaşmasına katkı verdiğini söyledi.

 

BİR BÖLÜMÜNÜN HASILATI 600 BİN DOLARI GEÇEBİLİYOR

 

İstanbul Ticaret Odası Başkanı Şekib Avdagiç, Türk dizi ve yapımlarının dünyada gördüğü talebin parasal olarak değerine ilişkin şunları söyledi: “Türk dizileri 17 yıldır soluksuz izlenen bir maceranın adı. Şu kadar dolarlık dizi ihracatı yaptık diye sınırlamayacağım. En doğrusu ‘etki alanı milyarlarca dolar’ demek olur. Çünkü devam eden kontratlar var ve sektörün tabiatı gereği bazı anlaşmaların içerikleri bilinmiyor. Geleneksel TV’lerin yanı sıra yerli ve yabancı dijital platformlar var. Youtube var, internet siteleri var. Bununla birlikte çok popüler bir Türk dizisinin bir bölümünün dünya hasılatının 600 bin doları geçebildiğini söyleyebiliriz.”

 

YERLİ DİJİTAL PLATFORMA TALEP ARTIYOR

 

Şekib Avdagiç, PwC’nin raporuna göre 2022 yılında toplam küresel eğlence ve medya gelirinin 2.32 trilyon dolara ulaştığını belirtti. Avdagiç, dünya genelinde dijital platformların elde edeceği gelirin yıllık ortalama yüzde 10’u bulan büyümeyle 2027’de 231 milyar doları aşacağının tahmin edildiğini söyledi. Avdagiç, “Ülkemizde hâlâ yabancı platformlar ilk sıralarda yer alsa da yerli dijital platforma talep de her geçen gün artıyor” dedi.

 

FİRMALARI 6 ULUSLARARASI İÇERİK FUARINA TAŞIYORUZ

 

İTO olarak TV içerik sektöründe fuar katılımlarına özel bir önem verdiklerini vurgulayan Şekib Avdagiç, firmaları her yıl 6 uluslararası fuara taşıdıklarını söyledi. İTO’nun milli katılım organize ettiği içerik fuarları şunlar:

 

* MIPTV: Fransa

 

* MIPCOM: Fransa

 

* Content Americas: ABD

 

* NATPE Budapeşte: Macaristan

 

* Dubai International Content Market: Birleşik Arap Emirlikleri

 

* ATF Asya TV Forum ve Market: Singapur

23 Ekim 2023 Pazartesi